© 2019 Essential Voorburg

Powered by Fysiotherapie Mike Soyer

|
|
CONTACT 
Rembrandtlaan 61
2271 GG Voorburg
070-3869797
info@essentialvoorburg.nl
  • Grey Facebook Icon

Lessen

Essential biedt verschillende yoga vormen aan. Om bekend te raken met de verschillende stijlen en zeker te weten dat je een les vindt die bij je past, ga naar de stijl omschrijvingen hieronder. De lessen zijn voor alle niveaus, van beginners tot gevorderden. Alle lessen die op ons rooster worden aangegeven zijn geschikt voor beginners. Als je niet zeker weet welke stijl te kiezen, kan je ons altijd om advies vragen. 

PILATES

Pilates zijn een aantal oefeningen ontwikkelt door Joseph Pilates die erop gericht zijn om het gehele lichaam te versterken, stretchen en balanceren. De oefeningen vinden plaats op de mat. Er wordt bij Pilates gewerkt vanuit het lichaamscentrum (in Pilates-terminologie is dit je 'powerhouse'), die wordt ondersteund door een juist ademhalingspatroon. De oefeningen zijn gericht op je onderrug, buik, bekken en bilspieren waardoor je powerhouse sterker wordt. Tijdens de lessen leer je door subtiele bewegingen je spieren te versterken, te verlengen en te ontspannen.
 

HATHA YOGA

Hatha Yoga is de traditionele vorm van yoga die de meeste mensen kennen. De focus ligt op een rustige, regelmatige ademhaling en het versterken & soepel maken van je lichaam in statische poses (geen flow). Bij Hatha houd je verschillende houdingen wat langer aan en leer je de uitlijning en bewustwording van de specifieke houdingen.

YIN YOGA

Yin Yoga is een rustige meditatieve vorm van yoga waarin houdingen voor langere tijd worden vastgehouden. In tegenstelling tot andere yogavormen, waarbij de spieren worden aangespannen en/of geactiveerd om in een houding te komen, laat je in deze vorm van yoga de spieren juist los en richt je je op de dieper liggende bindweefsels en gewrichten. Deze vorm is zeer geschikt voor diepe strekkingen, maar ook om te ontspannen. Ook als je even geen zin hebt in een actieve flow of als je een blessure hebt of wilt revalideren is Yin Yoga een hele goede keuze. 

HATHA FLOW

Hatha Flow is een zachte, verdiepende en versterkende hatha yogales waarbij de houdingen elkaar in een flow opvolgen. De inspannende houdingen worden afgewisseld door wat meer ontspannende houdingen. De Hatha Flow yogales is een les met voldoende uitdaging en met een ultieme ontspanning en een sterker en leniger lichaam als resultaat.
 

GENTLE YOGA

De gentle yoga les is een rustige vorm van yoga. Er is meer ruimte voor ontspanning en het ritme is langzamer. Het aangepaste tempo biedt ruimte om de houdingen goed en veilig uit te voeren. Gentle yoga werkt met eenvoudige houdingen die aangepast worden aan ieders mogelijkheden door het gebruik van kussens, bolsters of een stoel. Daarnaast komen ademhalingsoefeningen, ontspanningsoefeningen en meditatie aan bod. Deze yogales legt de nadruk op diepgaande ontspanning, balans en herstel. Geschikt bij (chronische) klachten, bij herstel van een ziekte, burn-out klachten, of bij lichamelijke beperkingen.
 

VINYASA FLOW

Vinyasa is een vloeiende, dynamische vorm van yoga waarin verschillende houdingen elkaar afwisselen op het ritme van de ademhaling. De voortdurende focus op de ademhaling en beweging brengt de aandacht gemakkelijk in het nu. Hierdoor ontstaat een ‘flow’ die zorgt voor zowel dynamiek als voor geestelijke rust. De nadruk ligt op het vergroten van (innerlijke) kracht, concentratie en uithoudingsvermogen. 

BBB

BBB is een work out van een half uur waarin je buik, billen en benen traint. De oefeningen verschillen per week en zijn gericht op de aangegeven gebieden. De oefeningen bouwen zich gedurende de les op van lichte inspanning naar zwaardere oefeningen en tot slot een korte cooling down. 

YIN YANG YOGA

Een Yin Yang les richt zich op het versoepelen en versterken van bindweefsel en gewrichten. Het is een les waarin je zowel fysiek uitgedaagd wordt als geheel tot rust komt. Waar het bij andere yogavormen vaak draait om het actief aanspannen van spieren, is het bij Yin yoga juist de bedoeling spieren zoveel mogelijk los te laten. De houdingen worden langer vastgehouden (denk aan 3 tot 5 minuten) dan tijdens een reguliere yogales. Het Yin gedeelte focust zich op zittende houdingen. Het Yang gedeelte is iets actiever, ook hier houden we de asana’s langer vast waarbij gelet wordt op zowel uitlijning als ademhaling.

STRETCH & STRENGTH

De Stretch & Strength les is een vorm van Pilates. De oefeningen zijn erop gericht om het gehele lichaam te versterken en te stretchen. De focus ligt op het verstevigen van de core en het verbeteren van de conditie. Het hele lichaam komt aan bod.